tisdag 12 juni 2012

Tågminnen

Hej,Gunnar!
Ja, Rune(Gottlänningen) och Rasmus, han som alltid gick i ("slow motion" )hade vi en hel del att göra med. Sedan hade du finnen Matti( X1-an kallad), som tydligen hakade på Rasmus arbetstakt.
Det hände flera gånger när jag hade kvällspasset att tågx( Sudden eller Stickan) ringde mig och frågade om jag kunde åka med reservloket och plocka upp utslängda soffor från pendeltågen
och en annan gång fick jag med reservloket åka till Stockholm S och hämta hem en B7 som hade havererat i 129 på förmiddagen och lämnats på tågspår vid plattformen eller en kväll åka reservloket till Karlbergs södra spårområde och leta efter en misstänkt värdesäck som observerats av någon förare på väg mot Cst. Allt detta beroende på att jag hade min SÄO uppgraderad vilket gav en hel del udda uppgifter till skillnad mot den övriga skaran som inte var uppdaterade eller saknade denna överhuvudtaget. Jag var ju även under den tiden på plinsen även tbfh på SKÅJ-tågen
både med ånglok eller Ellok i kroken. Fick även tågåka med andra lokala föreningar med anledning av detta, t.e.x SÅS resa på Stockholms industrispår inom och utom stadsgränsen.
Sudden(tyvärr bortgången) var ju känd för sitt dåliga närminne, man kunde ringa in en S10/S11 och lämna klart för att efter ett par minuter senare: Hej, det är tågx,har du fått ordern påskriven???
En härlig person trots det att jobba med, man fick oftast smita hem tidigare om det var lugnt framåt kvällen. Tyvärr har jag inte så mycket miljöbilder från Cst men däremot en massa tågbilder tagna på spår 10 norra delen som högtalarutropet till stadsbuden ljöd under 1969 och framemot 1975 för sedan blev det oftast resor ut i landet med kameran som hägrade. Sivan på kundservice hade vi mycket kul med då hon också hade tm-utbildningen i ryggen. Ja det är vad jag kommer ihåg för stunden....Ha det, vi höres......
PS! att inte förglömma Conny Rangenståhl på kundservice och hans arbetskompis (Sorrender) som alltid hojtade" Conny kom...) på komradion i tid och otid..som vi oftast skojade med. Fifflet med kassorna kommer jag ihåg och dess upplösning.
PlinsaTobbe!!!
----- Original Message -----
From: Kennneth Andersson
To: tobbe.johansson48@telia.com
Sent: Monday, June 11, 2012 8:46 PM
Subject: Re: Kenneth


Vi jobbade i olika avdelningar men sudden minns jag på komradion när man begärde växlingsväg sade han alltid med lite skrovlig röst det kommer signal här hörru!
I början på 2000 kom Karl-Erik Andersson och Stig Lemonie ner bägge gubbarna var äldre med pigga då.
Övriga namn var inte på min avdelning men man såg dem säkert vin har nog setts samt kanske pratat på någon platttform?
Minns du att Sj spärrvakter på cst tror det var på 80 talet fifflade med kassan så de blev alla uppsagda och polisanmälda.

När datorerna tog över så behövdes inte nån ordergivning.
Tbfh har du varit jag kan inte fatta att sj har avgångssignalerare utan säkerhetstjänst för att spara pengar.

All tågpersonal borde räknas som säkerhetstjänst förr fick ingen utan säkerhetstjänst ens beträda spårområdet tågstädningen var väl ett undantag.
Om Olle var tkl kan det vara samma Olle som var lokal tkl i tomteboda när vi växlade posttåg där de drog in tkl i tm tvingade de honom att tjänstgöra i Södertälje!
Bosse svek mig när jag blev uppsagd som fackligt ombud först skulle jag inte skriva på några avgångs avtal men han ändrade sig.
Bosse blev liksom hundratals varslade från trafficare i början på 2012.

Och om du minns underhållsgruppen så hamnade Rasmus samt Rune på trafficares tågstädning.

Man bygger om cst för en miljard jernhusen tog du några bilder från dina sj år??????

MVH


From: tobbe.johansson48@telia.com
Sent: Monday, June 11, 2012 6:57 PM
To: Gunnar Andersson
Subject: Re: Kenneth


Hallå!!
Jo en del namn minns man nog. På tågx t.e.x. "sudden", Stickan Buhr, Stickan Johansson,Håkan Engman, "Stressade Olle" plus brudarna, t.e.x. Inger. och några till. Bosse kommer jag väl ihåg, en glad prisse som alltid skrattade och skojade bort det mesta även om något gått åt fanders....Karl-Erik tror jag mig minnas att han har gått till de sälla jaktmarkerna eller som vi på jvg-språk brukar säga: Passerat den yttre växeln...Vi hade ju bl.a. Gabriel AF Markfjorden, en kuf som trodde sig kunna säo och signalgivning trots att han aldrig sett en SÄO-pärm inifrån. Jag vet inte hur många gånger jag sa till honom på skarpen att han skulle sluta flaxa med armarna som en skadeskjuten fågel när han skulle stanna ett tsä för ordergivning. Först när vår chef fick veta detta genom mig så
blev han tillsagd att aldrig visa signal till lokförare om han inte visste hur detta skulle utföras. Resultatet blev en ännu surare "gubbe". När jag som Tbfh behövde hjälp med rep eller bortforsling av trasiga vagnar så fanns alltid hjälpen från er tillhands. Pratade med Lövas för ett par timmar sedan och han är "still going strong" och hälsade till dig trots att han hade lite svårt med minnet från den tiden. F.ö. var det Guran, Mats(f.d. tkl U), Selling från tidigare kontrollgruppen och "Linkan"(Kundvagnsjägaren No1). En annan inom vagnutbildningen var ju "Lill-Arne" som är kvar i livet.
Ja det var en härlig tid då, med alla gamlingar inom tågtjänsten som mer eller mindre passerat den yttre växeln.
Tobbe!
----- Original Message ---
From: Gunnar Andersson
To: tobbe.johansson48@telia.com
Sent: Monday, June 11, 2012 5:27 PM
Subject: Kenneth


Ja Lövdahl utbildade mig 19781201 och fyra veckor i teknisk vagntjänst.
Vi kanske har setts örnnästet var vagnpersonalen,jag var på växlingen senare slogs de ihop.
Ja Sj drog ner mycket så du åkte ut jaha.

Minns du sosse Bosse Engelbeckt han cyklade omkring med komradio och lämnade förar uppgift till lok som skulle till Älvsjö sen lämnade ha klart.

Om man ser bilder på cst det finns mycket gamla bilder men alltid har det pågått nån ombyggnad bilder på 60 och 70talet ser man lyftkranar.
Jag var med om rivningen av sth ban till klara och mellan 1984-1990 den stora ombyggnaden.

Kolla på bilder ser du hur området runt cst är mycket förändrat.
Jo ibland när man växlade så man er hins och plins med komradio .

Runt 15 blev av med jobbet när express godset lades ner.
2001 Gick jag över till ISS trafficare de gick dåligt redan från början allt skulle sparas mycket personal var timanställda fick gå.
Idag finns bara 14 kvar på cst 2005 tog sj tillbaka sin växling och 2012 sin tågstädning cst hgl G M


Lever fd vagnmästare Karl-Erik Andersson?
Han hördes på komradion kaffet är klart på knuten!
Var er uppgift att kolla ordningen i hallen samt på plattformarna det fanns väl inga vakter då?
Senare kom det vakter vxl fick en funktion på komradion för kontakt.

Vi fick även mandat att avvisa störande personer från stations området.
Såg dessa vakter vara helt brutala mot missbrukare som inte gjorde något motstånd.

Minns du namn på cst folk???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar